ធម្មគតិសម្មាមមគ្គ
អំពី
ផែនការជីវិតតាមឱវាទក្នុងមាឃបូជា
------------------------------------------------------------------------------
ឯតំ ពុទ្ធា ន សាសនំ
ការមិនធ្វើអំពើអាក្រក់ទាំងពួង ១។ ការធ្វើអំពើល្អឱ្យបរិបូណ៌ ១។ ការសម្អាតចិត្តឱ្យបានល្អ ១។ ការអត់ធ្មត់ដែលជាតបធម៌ដ៏ឧត្តម ១។ ព្រះនិព្វានដែលជាគុណជាតិដ៏ឧត្តម ១។ ភាពជា សមណៈ ដែលមិនត្រូវបៀតបៀនសត្វ ឬសម្លាប់សត្វ ១។ ការមិនតិះដៀល មិនបៀតបៀនអ្នកដទៃ ១។ ការសង្រួមនៅក្នុងបាតិមោក្ខ ១។ ការដឹងប្រមាណក្នុងការបរិភោគអាហារ ១។ ការចូលចិត្តទី ដេកទីអង្គុយដែលស្ងប់ស្ងាត់ ១។ និង ការព្យាយាមបំពេញអធិចិត្ត ១។ ធម៌ទាំង ១១ ប្រការ នេះ ជាឱវាទបាដិមោក្ខនៃព្រះពុទ្ធទាំងឡាយ។
ធម្មគតិសម្មាមគ្គថ្ងៃនេះ នឹងលើកអំពីការធ្វើផែនការជីវិតរបស់ពុទ្ធបរិស័ទ តាមគោល ការណ៍ទាំង១១ប្រការ ដែលព្រះពុទ្ធអង្គបានសម្តែងនៅក្នុងឱកាសនៃការប្រកាសពុទ្ធសាសនា ដែលយើងស្គាល់ថាជា បុណ្យមាឃបូជា ទុកជាការសិក្សាស្វែងយល់តទៅ។
តាមការសិក្សារបស់ខ្ញុំ គោលធម៌ទាំង ១១ ប្រការ នេះ គឺជាទម្រង់នៃផែនការជីវិត ដែល ពុទ្ធសានិកជនទាំងអស់គួរយកមកអនុវត្តក្នុងជីវិតរបស់ខ្លួន ដើម្បីសម្រេចគោលបំណងណាមួយ ដែលខ្លួនត្រូវការ។ ទម្រង់នៃផែនការនេះ អាចចែកទៅជាបីផ្នែកធំៗគឺ៖ ១) ការមានគោលបំណង សំរាប់ជីវិតច្បាស់លាស់ ២) ការរៀបចំវិធានការដើម្បីសម្រេចនូវគោលបំណងសំរាប់ជីវិតនោះ និង ៣) ការរៀបចំខ្លួនដើម្បីអនុវត្តវិធានការនោះឱ្យបានជោគជ័យ។
១) ការមានគោលបំណងសំរាប់ជីវិតច្បាស់លាស់
គោលបំណងគឺជាសភាវៈឬឋានៈដែលម្នាក់ៗបានប៉ងទុកជាគោលសម្រាប់ជីវិត ឬជាគោល សម្រាប់ធ្វើដំណើរទៅឱ្យដល់នៅពេលណាមួយនាអនាគត។ មនុស្សម្នាក់ៗ សង្គមនីមួយៗ ឬ ប្រទេសនីមួយៗសុទ្ធតែមាននិងត្រូវមានគោលបំណងទាំងអស់។ ក្នុងពុទ្ធសាសនា អ្នកដែលមាន បំណងបដិបត្តតាមមាគ៌ាពុទ្ធសាសនា ឬយកការប្រៀនប្រដៅរបស់ព្រះពុទ្ធជាមគ្គុទេសក៍ ត្រូវមាន គោលបំណងសម្រាប់ការបដិបត្តរបស់ខ្លួន ដែលតាមឱវាទបាដិមោក្ខនេះ គឺការបានសម្រេចនូវ និព្វាន ដែលជាគុណជាតិដ៏វិសេសក្រៃលែង ជាសភាវៈមួយដែលប្រាសចាកទុក្ខ សភាវៈមិនមាន សេចក្តីទុក្ខ មិនមានបញ្ហានៅក្នុងដួងចិត្តរបស់ខ្លួនតទៅទៀត (និព្វានំ បរមំ វទន្តិ ពុទ្ធា)។
ពាក្យ និព្វាន មានសេចក្តីពន្យល់ដោយពាក្យថា សន្តិ ដែលប្រែថាសេចក្តីស្ងប់។ មានសេចក្តីពន្យល់ដោយពាក្យថា សុខៈ ដែលប្រែថា សេចក្តីសុខ ភាពងាយស្រួល។ មានសេចក្តីពន្យល់ដោយពាក្យថា ខេមៈ ឬ ក្សេម ដែលប្រែថា សេចក្តីស្ងប់ សុវត្ថិភាព។ មានសេចក្តីពន្យល់អំពីពាក្យ និព្វាន ជាច្រើនទៀត ដែលជាគុណសម្បត្តិរបស់និព្វាន ដែលសុទ្ធតែជាបំណងរបស់មនុស្សគ្រប់ៗរូប សង្គមគ្រប់ៗសង្គម មិនថាអ្នកនោះ សង្គមនោះ ស្ថិតនៅទីណាឡើយ គឺសុទ្ធតែប៉ងប្រាថ្នាចង់បាន និព្វាន ចង់បានសន្តិភាព ចង់បានសុខ ចង់បានក្សេមក្សាន្ត ។ ដូច្នេះហើយទើបបានជាព្រះពុទ្ធអង្គលោកបានសំដែងថា‹‹និព្វានំ បរមំ វទន្តិ ពុទ្ធា›› ប្រែថា ព្រះពុទ្ធទាំងឡាយ គឺព្រះពុទ្ធពីអតីតកាល បច្ចុប្បន្នកាល និងអនាគតកាល តែងត្រាស់ថា និព្វាន គឺជាគុណជាតិដ៏ឧត្តមបំផុត។
២) ការរៀបចំវិធានការដើម្បីសម្រេចនូវគោលបំណងសំរាប់ជីវិត
វិធានការ គឺការធ្វើឱ្យសម្រេចបាននូវគោលបំណងដែលបានប៉ងទុកនោះដោយការប្រើ ប្រាស់នូវឧបាយផ្សេងៗដោយមានប្រសិទ្ធិភាព។ វិធានការ គឺជាសកម្មភាពដែលត្រូវអនុវត្តន៍ជាក់ ស្តែង ជាកម្ម ជាអំពើដែលត្រូវធ្វើ។ និញ្វន សន្តិភាព ឬសេចក្តីសុខ មិនមែនកើតឡើងដោយការ សុំបន់ស្រន់បួងសួងទេ និងក៏មិនអាចកើតឡើងដោយសារការផ្តល់ឬការប្រទានឲ្យដោយចិត្ត ស្រឡាញ់របស់អាទិទេពណាមួយឡើយ ឬសូម្បីតែព្រះសម្មាសម្ពុទ្ធក៏មិនអាចផ្តល់និព្វានឲ្យពួក យើងបានដែរ តែនិញ្វន សន្តិភាព ឬសេចក្តីសុខ នេះ អាចកើតឡើងដោយសារការចាត់វិធានការ ការធ្វើ ការអនុវត្តដោយត្រឹមត្រូវ តែប៉ុណ្ណោះ។ វិធានការតាមឱវាទបាដិមោក្ខមាន៣ប្រការគឺ:
៣) ការរៀបចំខ្លួនដើម្បីអនុវត្តវិធានការនោះឱ្យបានជោគជ័យ
៣-វប្បធម៌មិនបៀតបៀន មិនតិះដៀលអ្នកដទៃ ជាវប្បធម៌លើកស្ទួយការរស់នៅជាមួយគ្នា ការយោគយល់គ្នា មិនមើលងាយមើលថោកគ្នា រស់ក្នុងភាពស្មើគ្នា និងមិននាំទៅរកការឈ្លោះ ប្រកែកនិងទំនាស់ ដែលជាកត្តាឈានទៅរកការបរាជ័យរបស់វប្បធម៌ទី២។ នេះជាចំណែកមួយ ទៀតនៃការរស់ក្នុងវប្បធម៌សន្តិភាព។
៤-វប្បធម៌រស់នៅក្នុងច្បាប់ ដោយជៀសវាងការបៀតបៀនគ្នា និងការតិះដៀលគ្នា។ មនុស្ស ម្នាក់ៗ គប្បីរស់នៅក្នុងបែបផែននៃច្បាប់ នៃវិន័យ របស់ខ្លួនវិញប្រសើរជាង។ ការអនុវត្តបាដិមោក្ខ គឺការរស់នៅក្នុងច្បាប់របស់ខ្លួន គោរព វិន័យរបស់ខ្លួន ត្រេកអររីករាយក្នុងវិន័យឬច្បាប់ទាំងនោះ ដោយមិនបាច់ទៅបន្តុះបង្អាប់ថាបាដិមោក្ខ ច្បាប់ ប្រពៃណី របស់គេមិនល្អដូចខ្លួនឡើយ។
៥-វប្បធម៌បរិភោគដោយដឹងប្រមាណ គឺការបរិភោគដែលប្រកបដោយសតិ មានស្មារតីភ្ញាក់ រលឹក ថាអាហារនេះជារបស់ក្រ មិនគប្បីខ្ជះខ្ជាយ ដឹងថាអាហារណាដែលគួរប្រើប្រាស់ដើម្បី សុខភាពរាងកាយនិងសុខភាពចិត្ត និងប្រើប្រាស់ល្មមតែនឹងសេចក្តីត្រូវការរបស់រាងកាយ។
៦-វប្បធម៌រស់នៅក្នុងសភាពស្ងប់ស្ងាត់ គឺរស់នៅក្នុងបរិដ្ឋានមួយដែល អំណោយផលដល់ការ លូតលាស់ផ្នែកសតិបញ្ញា ដល់ការសម្រេចនូវធម៌ជាន់ខ្ពស់ ជាកន្លែងមិនមានសម្លេងដែល ខ្លាំងហួសប្រមាណ មានបរិដ្ឋានជុំវិញដែលគួរឲ្យចង់ស្នាក់នៅ។
៧-វប្បធម៌គ្រប់គ្រងចិត្ត គឺការព្យាយាមអភិវឌ្ឍចិត្តរបស់ខ្លួនឲ្យកាន់តែមានសុខភាព សមត្ថភាព ភាព និងគុណធម៌ ដែលនឹងនាំឲ្យបុគ្គលអ្នកអនុវត្តអាចគ្រប់គ្រងចិត្តរបស់ខ្លួន មិនឲ្យលុះទៅក្នុង អំណាចនៃសេចក្តីលោភលន់ សេចក្តីខឹងក្រោធ និងសេចក្តីល្ងង់ ការវង្វែង និងអវិជ្ជា។
សូមអនុមោទនា!
វត្តពោធិវាល ក្រុងបាត់ដំបង
ថ្ងៃព្រហស្បតិ៍ ១៥កើត ខែ មាឃ ឆ្នាំជូត ទោស័ក ព.ស ២៥៦៤
ថ្ងៃទី ២៨ ខែ មករា ឆ្នាំ ២០២១
No comments:
Post a Comment