គ
ធម្មគតិសម្មាមគ
អំពី
អាយុពេលណាគួរបដិបត្តធម៌!
ធម្មគតិសម្មាមគ្គក្នុងថ្ងៃនេះ ខ្ញុំសូមលើកយកនូវប្រធានបទមួយដែលតែងតែបានឮ និង ឃើញគេជជែកគ្នាជាប្រចាំ ទាំងតាមការសន្ទនាផ្ទាល់មុខ ទាំងតាមប្រព័ន្ធទំនាក់ទំនងសង្គម មាន ហ្វេសប៊ុកជាដើម។
ពាក្យជាគន្លឹះនៅពេលនេះគឺ ការបដិបត្តធម៌ និង ពេលណា។
ធម៌ ប្រែថាទ្រទ្រង់ ក្នុងចំណោមនិយាមជាច្រើន។ ម្នាក់ៗកើតមកហើយរស់បាន ព្រោះមានការទ្រទ្រង់ពីបុគ្គលម្នាក់ទៀត ពីសង្គមមួយ និង ពីធម្មជាតិបរិដ្ឋានមួយ។ (នេះ ជាន័យដែលព្រះពុទ្ធអង្គលោកបានដាក់ ព្រះពុទ្ធ(បុគ្គល) ព្រះសង្ឃ(សង្គម) និង ព្រះធម៌(ធម្មជាតិ) ជាសរណៈឬ ទីពឹងទីរលឹករបស់ពុទ្ធបរិស័ទ។
ដូច្នេះ ម្នាក់ៗ បន្ទាប់ពីបានប្រយោជន៍ពីបុគ្គលម្នាក់ទៀត(មានមាតាបិតាជាដើម) ពីសង្គមដែលខ្លួនរស់នៅ (ប្រទេសជាតិ) និងពីធម្មជាតិ (ទឹក ដី ភ្លើង ខ្យល់ អាកាស) ព្រះពុទ្ធអង្គលោកប្រាប់ឲ្យយើងមានកតញ្ញូ គឺការដឹងគុណ សងគុណវិញ ដោយការបដិបត្តធម៌ ឬ ទ្រទ្រង់បុគ្គលដទៃវិញ ទ្រទ្រង់សង្គមខ្លួន និង ទ្រទ្រង់ធម្មជាតិរបស់ខ្លួនវិញ។ ការទទួលនិងការឲ្យវិញនេះ គឺជាលក្ខណៈនៃពាក្យដែលយើងតែងស្គាល់នៅក្នុងន័យសាមញ្ញថា ទាន។
នេះជាការបដិបត្តធម៌តាំងពីក្មេងដល់ចាស់៖ ទទួលការទ្រទ្រង់ពីនរណាម្នាក់ ពីសង្គមណាមួយ ពីធម្មជាតិណាមួយ និង ឲ្យការទ្រទ្រង់ ទៅនរណាម្នាក់ សង្គមណាមួយ ធម្មជាតិទីណាមួយ។
មុនអស់ខ្យល់ដង្ហើមនៅអាយុ៨០ឆ្នាំ ព្រះពុទ្ធអង្គបានផ្តាំជាចុងក្រោយថា៖
«អ្នកទាំងឡាយកុំធ្វែសប្រហែសក្នុងជីវិតដែលមិនទៀង ចូរខំបំពេញប្រយោជន៍ទាំងពីរឲ្យកើតឡើង»។ បំពេញប្រយោជន៍ទាំងពីរ គឺ ធ្វើប្រយោជន៍បច្ចុប្បន្ននិងប្រយោជន៍សម្រាប់អនាគត ឬ ប្រយោជន៍ខ្លួននិងអ្នកដទៃ ឲ្យបានច្រើនរហូតដល់ពេញបរិបូណ៌។ ដូច្នេះ ការបដិបត្តធម៌ ឬ ការទ្រទ្រង់ មានយ៉ាងហោចណាស់ ក៏តាំងពីថ្ងៃមនុស្សចាប់កំណើត រហូតដល់ថ្ងៃដែលស្លាប់ដែរ។
ការទ្រទ្រង់ឬការឲ្យ (ដែលបាលីហៅថា ទាន) នេះ ជាមេរៀនដំបូងនិងសំខាន់ មិនមែនសីលទេ។ ទ្រទ្រង់តាមរយៈការឲ្យ មានយ៉ាងតិច ៣ប្រភេទ៖
១) អភ័យទាន គឺការឲ្យអភ័យដល់អ្នកដទៃ គឺធ្វើឲ្យអ្នកដទៃ ទ្រទ្រង់អ្នកដទៃ មិនឲ្យមានការភិតភ័យក្នុងជីវិតខ្លួន ឬ ភ័យខ្លាចគេសម្លាប់។
២) អាមិសទាន គឺការឲ្យឬការទ្រទ្រង់ផ្នែកសម្ភារៈ ជាសំខាន់ទាំងបួនគឺការទ្រទ្រង់ផ្នែកចំណីអាហារ សម្លៀកបំពាក់ លំនៅដ្ឋាន និង ឱសថ ដល់អ្នកដទៃដែលមិនមានលទ្ធភាពគ្រប់គ្រាន់ក្នុងការទ្រត្រង់ខ្លួនឯង។
៣) ធម្មទាន គឺការឲ្យនូវសតិបញ្ញារបស់ខ្លួនដល់អ្នកដទៃ ទ្រទ្រង់អ្នកដទៃឲ្យបានទទួលនូវសតិបញ្ញា ដោយការណែនាំ ការបង្រៀន ការផ្តល់ឱវាទ ការជួយឲ្យបានរៀន ជាដើម។
អ្នកខ្លះថា ការឲ្យទានជាការបាត់បង់។ បើតបដោយខ្លីគឺមិនបាត់បង់ទៅណាទេ វាអាចបាត់ពីយើង តែវាទៅនៅលើម្នាក់ទៀត សង្គមមួយទៀត ធម្មជាតិនាកន្លែងមួយទៀត គឺ វិលចុះវិលឡើងជានិច្ច។ យើងតែងហៅកិរិយាបែបនេះថាជាកិរិយានៃ វដ្តចក្រ គឺវិលទៅវិលមក។ សូមជូនជាឧទាហរណ៍មួយអំពីរឿងការឲ្យទាននេះ ក្នុងន័យសេដ្ឋកិច្ចដូចតទៅ។ ទានគឺសេដ្ឋកិច្ច។ ប្រាក់១០០៛ បើនៅក្រោមខ្នើយដោយស្ងៀម នឹងមិនបានជួយដល់ការរីកចម្រើនរបស់ផលិតផលសារុបក្នុងស្រុក(GDP) ទេ។ តែបើប្រាក់នោះ ដូរពីដៃមួយទៅដៃមួយក្នុងន័យទិញលក់ៗឲ្យបានច្រើនដង ផលិតផលសារុបក្នុងស្រុក ឬ សេដ្ឋកិច្ចក៏នឹងកាន់តែរីកចម្រើនដែរ។
ទានឬការទ្រទ្រង់គ្នា គឺមានន័យដូច្នេះឯង។
ដូច្នេះ អាយុប៉ុនណាក៏ត្រូវការបដិបត្តធម៌ដែរ!
សូមអនុមោទនា!
ហេង មណីចិន្តា
ភូមិវត្តពោធិវាល ក្រុងបាត់ដំបង
ថ្ងៃព្រហស្បតិ៍ ១៥កើត ខែ មាឃ ឆ្នាំជូត ទោស័ក ព.ស ២៥៦៤
ថ្ងៃទី ២៨ ខែ មករា ឆ្នាំ ២០២១
#? 28 មិថុនា ២០២០
No comments:
Post a Comment